Pin It

וורניקי (קרפלעך) תפוחי אדמה ובצל מטוגן וסדנה עם מריה פיסנץ מרויאל שף

בערוץ Yes Comedy עלתה סדרת דוקו-ריאליטי חדשה בשם "רויאל שף": חבורה של בשלנים בעלי מסעדות עממיות נוסעים לאנגליה ומתחרים ביניהם בשלל אתגרי בישול. כחובבת מושבעת של הממלכה הבריטית, כמובן שאיני מפספסת אף פרק, וזאת למרות שפרצופי מתכרכם לו דרך קבע מול נופי לונדון המוצגים בתכנית וגורמים לי לגעגועים עזים.
הוזמנתי לסדנה ומפגש עם מריה פיסנץ, אחת מהמשתתפות בתכנית, ושותפה ובשלנית במסעדת "באבא יאגה", מסעדה השוכנת ברחוב הירקון 12 בתל אביב. מריה מתמחה באוכל יהודי רוסי (בתפריט המסעדה יש מאכלים בסגנונות נוספים – כמו דגים ופירות ים), והיא המשתתפת האהובה עליי בסדרה (במקום השני:  התאומות שני ומירב, מ"דוד חביב ובניו"). תמיד רציתי לראות במו עיניי איך מכינים וורניקי (או קרפלעך אצלנו הפולנים) ובלינצ'ס. הצטיידתי באייל (שהיה בחופש חנוכה וקיבל עליו את התפקיד של הטועם הראשי במקומי – כי אני לא אוכלת גלוטן והייתי אז גם בתהליך ניקוי רעלים) ובאתי.

מריה היא מקסימה אמיתית. היא הדגימה לנו כיצד היא מכינה בלינצ'ס – במילוי גבינת טבורוג ובמילוי כרוב מטוגן, וכיצד מכינים וורניקי – במילוי תפוחי אדמה ובצל מטוגן ובמילוי דובדבנים.

גם אנחנו ניסינו את כוחנו בהכנת ורניקי תפוחי אדמה. הוורניקי היפים בתמונה השמאלית הם כמובן של מריה.

אחר כך פתחו לנו שולחן בחצר היפה של המסעדה, עם בלינצ'ס, וורניקי, מטיאס כבוש (ומאוד טעים), פטה כבד, משקה פירות יער וירקות כבושים. לקינוח הוגשו טירמיסו (שאייל פשוט התעלף עליו) וקרם ברולה.

נהניתי מאוד מהסדנה ושמחתי להכיר את מריה, שהתגלתה במציאות כחייכנית ונחמדה בדיוק כמו בתכנית. המסעדה עצמה ממש יפה, ומדגדג לי מאוד לקחת לשם את ההורים שלי לארוחה. בכל ערב יש במקום החל מהשעה שבע וחצי מוזיקה חיה (פיאנו בר, ג'אז, גיטרה ברזילאית, טיריו ג'אז ועוד) והחצר שם ממש מקסימה (נראה אידאלי לאירועים).

התכנית רויאל שף משודרת כאמור בערוץ Yes Comedy בימים א'-ה' בשעה 20:30. יש לתכנית דף פייסבוק עם ציטוטים קורעים מהתכנית, מומלץ 🙂

אייל ממש ממש אהב את וורניקי תפוחי האדמה של מריה, אז החלטתי לנסות להכין את המנה בעצמי בבית. תוך כדי עלו בי זיכרונות מסבתי חיה ז"ל, שהייתה מכינה קרפלעך מופלאים במילוי בשר, ופעם אמרה לי שלהכין קרפלעך זה המון עבודה. נו, היא כמובן צדקה. להכין את הבצק ולהכין את מחית תפוחי האדמה זה דבר אחד. לרדד את הבצק, לקרוץ מיליוני עיגולים ולמלא אותם, זו עבודה שאינה מתאימה כל כך לאדם חסר סבלנות כמוני. צלחתי אותה בכבוד, והיה שווה ולו רק כדי לעשות V על מנה אשכנזית מסורתית שתמיד רציתי לנסות להכין. חוץ מזה, הילדים ממש ממש אוהבים את הקרפלעך האלו, ומנשנשים אותם בכל שעות היממה.

עשיתי קצת שינויים במתכון של מריה – לא שמתי ביצה במחית תפוחי האדמה, והשתמשתי בקמח כפרי במקום קמח לבן (ובגלל זה הייתי צריכה להוסיף יותר מים).

המצרכים:
לבצק:
1 ק"ג קמח כפרי או רגיל
400-600 מ"ל מים
1 ביצה, טרופה
1 כפית מלח

למילוי:
4 תפוחי אדמה מבושלים
1 בצל, קצוץ
חמאה ושמן לטיגון

אופן ההכנה:
להכנת הבצק, מערבבים בקערה קמח ומלח. מוסיפים ביצה, ומתחילים ללוש תוך כדי הוספת המים בהדרגה. לא חובה להשתמש בכל כמות המים – מתחילים ב-400 מ"ל ומסיפים עוד אם הבצק יבש מידי ולא מתאחד. לשים היטב לבצק גמיש.
להכנת המילוי, מועכים את תפוחי האדמה לפירה. מחממים במחבת חמאה ושמן, מוסיפים את הבצל ומטגנים, תוך כדי ערבוב מידי פעם, עד שהוא משחים. שומרים קצת מהבצל המטוגן בצד, להגשה, ואת השאר מוסיפים לתפוחי האדמה ומערבבים היטב.
מרדדים את הבצק על משטח עבודה מקומח. קורצים עיגולים. לוקחים כל עיגול בצק, שמים במרכזו כפית שטוחה של מלית,  סוגרים לצורת חצי עיגול, ומהדקים היטב את השוליים. חוזרים על הפעולה עבור כל עיגול בצק. את שאריות הבצק לשים ומרדדים שוב, קורצים וממלאים, כך עד לגמר הבצק.
מביאים סיר עם מים לרתיחה. מבשלים את הוורניקי  במים הרותחים עד שהם צפים ורכים.
מגישים עם בצל מטוגן מעל ועם שמנת חמוצה בצד.

 

«   |   »



תגובות

  • תמרה 8 בדצמבר 2013 , 09:05

    ורניקי עם דובדבנים מהילדות, מה שסבתא ז"ל הייתה מכינה לי כל פעם שבאתי לבקר. הזכרון המתוק ביותר! כמה הייתי רוצה לטעום אותם אפילו עוד פעם אחת!דמעתי כשראיתי את התמונה של הווריניקי דובדנים. אין כמו וורניקי רוסי-אוקראיני. תודה על הפוסט.

  • עינת ספקטור 8 בדצמבר 2013 , 10:14

    נראה מעולה. מעניין במה אפשר הלחליף את הביצה למען הטבעונים שביננו…

  • סיון 8 בדצמבר 2013 , 13:22

    הי רחלי
    כמה יחידות בערך יוצאות מהמתכון? סליחה אם כתבת ופיספסתי.
    אם אני רוצה לעשות חצי מהכמות (נראה הרבה עם קילו קמח) מה היית ממליצה?
    תודה

  • רחלי - פשוט מבשלת 8 בדצמבר 2013 , 14:28

    תודה לכן על התגובות!
    עינת, נראה לי שאפשר להכין את הבצק גם בלי הביצה. זה סתם בצק סטנדרטי.
    סיון, יצאו המון המון המון המון יחידות, לא ניסיתי לספור בכלל…. ואם אי פעם אכין את זה שוב גם אני אכין חצי כמות, כי יוצאת כמות מטורפת.

  • סיון 8 בדצמבר 2013 , 17:24

    שוב אני … אז איך חוצים את המתכון לחצי כשיש בו ביצה אחת?
    והאם נראה לך שאפשר להקפיא ואם כן באיזה שלב?
    תודה 🙂

  • רחלי - פשוט מבשלת 10 בדצמבר 2013 , 13:19

    שימי חלמון אחד במקום הביצה
    או שתטרפי את הביצה ותשתמשי רק בחצי 🙂
    אני הקפאתי את הוורניקי אחרי הבישול

לכתוב תגובה לפוסט