- פשוט מבשלת - https://mevashelet.com -

מתכון מתוק שבועי: עוגת בננות וקרמל הפוכה

אני לא יודעת מה קרה לי השבוע. אני נורא נורא נורא עייפה! כל הזמן. אולי זו העייפות שאחרי החגים, מי יודע… אני רק יודעת שהשבוע נרדמתי על הספה בסלון ב-21:30, וזה ממש לא אופייני לי. שלא לדבר על כך שזה קרה פעמיים. מוזר ביותר.
תכננתי בכלל להכין ריבועי ג'ינג'ר או בראוניז ריבת חלב למתכון המתוק השבועי, אבל לא הייתי מסוגלת לחשוב אפילו על להפעיל מעבד מזון או להמיס שוקולד וחמאה. עד כדי כך הייתי עייפה… במקום זה פתחתי את הספר "אפייה ביתית – מאפים מתוקים, מאפינס, עוגות ועוגיות", שמאוד אהוב עליי, אולי משם תבוא הישועה. דפדפתי ודפדפתי, ונתקלתי במתכון לעוגת בננות וטופי הפוכה. עברתי על המתכון, ולמרבה הפתעתי, הוא התגלה כפשוט להכנה, ואפילו כולל שמן ולא חמאה. היו לי בבית גם בננות ממש ממש בשלות וגם בננות מוצקות יותר, ואת שאר המצרכים גם כן, אז פצחתי בהכנה. העוגה מורכבת משכבת קרמל, שכבת בננות פרוסות ובלילה (שגם היא מכילה בננות). שכבת הקרמל גם מזגגת את הבננות וגם נספגת בעוגה והופכת אותה לרכה ולחה במיוחד… הבאתי היום את העוגה לעבודה והיא זכתה להמון מחמאות (חלק טענו שזו אחת העוגות היותר טובות שהבאתי).
שימו לב שזו עוגה עם כמות כפולה של בננות (גם בבלילה וגם כציפוי), ולכן, מי שלא משתגע על עוגות בננה או עוגות פירות בכלל, כנראה שלא ישתגע על העוגה הזו.

המצרכים:
לקרמל ולציפוי
1 כוס סוכר לבן
1 כוס מים
1/2 1 – 2 בננות בשלות אך מוצקות, פרוסות

לבלילה
2 ביצים, טרופות קלות
1 כפית תמצית וניל
3/4 כוס דחוסה סוכר חום
2/3 כוס שמן (השתמשתי בקנולה)
1/3 כוס קמח תופח
2 כפיות סודה לשתיה
1 כוס בננות מעוכות (2-3 בנות בשלות מאוד)

אופן ההכנה:
מחממים תנור לחום של 180 מעלות. משמנים תבנית בקוטר 22 ס"מ, ומרפדים את תחתיתה בנייר אפיה (אני ריפדתי גם את הדפנות).
עבור הקרמל, שמים בסיר בינוני את הסוכר והמים, מערבבים ומבשלים עד שהסוכר נמס, מבלי להביא לרתיחה. מביאים את הסירופ שנוצר לרתיחה, ומבשלים (בלי לערבב ובלי לכסות), עד שהסירופ מזהיב. יוצקים את הסירופ לתבנית. מסדרים עליו את פרוסות הבננות, זו לצד זו.
טורפים בקערה ביצים, תמצית וניל, סוכר חום ושמן. מנפים לקערה קמח תופח וסודה לשתיה, מוסיפים את הבננות המעוכות ומערבבים לבלילה אחידה. יוצקים לתבנית מעל שכבת הבננות ומיישרים.
אופים 40-60 דקות, עד שהעוגה יציבה וקפיצית (לחיצה עליה באצבע לא משאירה סימן). מוציאים מהתנור ומשהים 5 דקות בתבנית. הופכים על רשת צינון או צלחת הגשה.
מגישים את העוגה בטמפרטורת החדר או חמימה.