- פשוט מבשלת - https://mevashelet.com -

קציצות שעועית מאש ואורז מלא

הייתי כבר בשתי סדנאות של Daily – real food [1] של אפרת פטל, ולפני שבוע הלכתי לשלישית – סדנת קטניות. אני ממליצה מאוד על הסדנאות של אפרת. משלושתן יצאתי עם מתכונים טבעוניים טעימים ונהדרים, שיישמתי אחר כך בבית.
הסדנה האחרונה הייתה מוקדשת, כאמור, לקטניות, ואחד המתכונים שהכנו הן הקציצות האלו. הן טעימות, נחטפות ומשביעות. גם אייל אהב אותן.
ניתן לטגן או לאפות אותן, ולדעתי הן טעימות בשני המצבים. כדאי לזלף קצת מיץ לימון לפני האכילה – זה משביח את הטעם. אפרת ממליצה לאכול עם רוטב עגבניות פשוט, ואני אכלתי אותן עם טחינה – כמו פלאפל.

מתכונים נוספים מהסדנאות של אפרת פטל:
מאפה דלעת הספגטי,  תפוחי עץ וחמוציות מיובשות
פלאפלים של קינואה, בטטה ועדשים כתומות [2]
קציצות עדשים כתומות, עשבי תיבול ולימון

המצרכים:
500 גרם שעועית מאש
1 כף שמן
1 כוס אורז מלא
2 כוסות מים רותחים
2 בצלים סגולים, קצוצים
1 צרור כוסברה
1 צרור פטרוזיליה
1/2 כוס קמח אורז (או קמח אחר)
1 כפית כמון (לא חובה)
מלח

לטיגון: שמן קנולה
להגשה: מיץ לימון

אופן ההכנה:
משרים את שעועית המאש למשך לילה לפחות. מסננים, שוטפים ומשפשפים את הגרגירים כדי לנסות להיפטר מהקליפות.
מבשלים את האורז המלא: מחממים שמן זית בסיר, מוסיפים אורז ומטגנים תוך כדי ערבוב כדקה, כך שכל גרגירי האורז מצופים בשמן. מוסיפים מים רותחים. מנמיכים את האש, מכסים את הסיר ומבשלים עד שכל המים נספגים באורז. מכבים את האש ומשאירים את הסיר מכוסה לעוד 10 דק' לפחות.
שמים במעבד מזון את שעועית המאש וטוחנים היטב. מוסיפים בצלים ועשבי תיבול וטוחנים היטב. מעבירים לקערה, מוסיפים את האורז המלא, קמח אורז, כמון (אם רוצים) ומלח. מערבבים היטב.
יוצרים מהעיסה קציצות בצורת טבעת (יוצרים כדור, ועם האצבע עושים חור באמצע משני הצדדים).
אם רוצים לטגן: מחממים שמן בגובה של כמה סנטימטרים בסיר רחב או במחבת. מטגנים את הקציצות משני הצדדים עד להזהבה. מעבירים בכף מחוררת לנייר סופג.
אם רוצים לאפות: מחממים תנור לחום של 200 מעלות, ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה. משמנים את הנייר. מניחים את הקציצות בתבנית ומרססים אותן בתרסיס שמן. אופים 20 דק', הופכים, ואופים 10-15 דק' נוספות, עד שהקציצות משחימות.