Pin It

הארטישוק של נועם במושב ניר בנים

בשבת האחרונה הוזמנתי עם משפחתי לסיור בשדות הארטישוק של נועם במושב ניר בנים (הייתי אורחת המקום). נועם יעקבא הוא חקלאי, ממגדלי הארטישוק הגדולים בארץ, ואדם מעניין ומקסים. מושב ניר בנים שוכן בין קרית מלאכי לקריית גת – פחות משעה ממרכז הארץ בשבת. נועם עשה לנו סיור בשדות הארטישוק (וגם הסביר לנו על הירק המופלא הזה), ובדרך גם ראינו גידולים נוספים של בני המושב – אפרסקים, נקטרינות, תפוחים, זיתים ועוד. מלבד הסיור, במשק יעקבא מגישים בראנץ' עם מאכלים על טהרת הארטישוק, שלמעשה התואר "ארוחת מלכים ארטישוקית" יתאים לו יותר.

לפני שהתחלנו את הסיור, החלפנו את הנעליים במגפים:

התחלנו ללכת במושב לכיוון שדות הארטישוק של נועם. בדרך ראינו עצים עם פריחה ורודה שכולנו היינו בטוחים שהם שקדיות, אך נועם הסביר שלמעשה הם עצי אפרסקים ונקטרינות. נועם סיפר לנו שעונת הארטישוק היא בדיוק עכשיו, בחורף (בין נובמבר למאי). במשק מגדלים גם ענבים (מהם עושים גם צימוקים מאוד טעימים) וזיתים לשמן זית. בארץ יש שני זנים בולטים של ארטישוק: הארטישוק הירוק (שאותו נועם מגדל) והארטישוק הסגול. הארטישוק נחשב לירק בריא מאוד, שבין השאר מוריד סוכר (לחולי סכרת 2) וכולסטרול. ואני מוסיפה – הוא גם ממש טעים! (וגם ממש יפה)

בדרך עברנו ליד שדה חיטה לתחמיץ למאכל פרות.

כשהגענו לשדה עצמו, נועם הדגים לנו כיצד קוטפים את הארטישוקים – חותכים את הגבעול בסכין, ושמים במנשא הגב.

וגם אנחנו קטפנו כמה ארטישוקים.

לבקשת הקהל, נועם מדגים גם כיצד מקלפים ארטישוקים ונותן טיפים שונים לגבי הירק.
לאחר מכן חזרנו למשק, וטעמנו מארוחת הבראנץ' של שבת. הבראנץ' של שישי הוא יותר בסגנון ארוחת בוקר (מחירו: 60 ש"ח למבוגר, 30 ש"ח לילד), והבראנץ' של שבת הוא כבר ממש ארוחה, ומחירו: 80 ש"ח למבוגר, 40 ש"ח לילד.
בין המנות המוגשות בשבת: מרק ארטישוק וכרישה, פסטה ברוטב אלפרדו עם נגיעות ארטישוק, גולש ארטישוק צמחוני, סלט קינואה וארטישוק, סלטי בריאות עם ארטישוק חי, ארטישוק צלוי עם בטטות, ארטישוק חלוט, לחמים ועוד ועוד. המון מאכלים טעימים ומשביעים שמעולם לא טעמתי כמותם. שתיה קרה (מים ולימונדה) וחמה מוגשות חופשי, ועל השולחנים יש גם את הצימוקים הטעימים של המשק, לנשנוש.
הסיור מתקיים בשעות 11:00 ו-13:30, ומחירו 20 ש"ח, או בחינם לסועדי הבראנץ'.
ניתן לרכוש במקום ארטישוקים (כמובן), צימוקים, שמן זית, דבש, פקאנים ואף שתילי ארטישוק לגינה הביתית.

אנחנו ממש ממש נהנינו, ואני ממליצה בחום על הביקור. הילדים מאוד התלהבו, ואייל לא הפסיק לדבר לאורך כל הסיור, גם על כל מה שראה וגם על התבשיל הטעים שנכין בבית מהארטישוקים שקטפנו.

לארטישוק של נועם יש אתר (מומלץ מאוד – יש בו גם מתכונים) ולנועם יש דף בפייסבוק.