Pin It

שומרי משקל: שבוע ראשון

מאז שילדתי את יאיר, לפני שלוש שנים ו-4 חודשים, אני נאבקת כדי לחזור למשקל שלי בתחילת ההריון. בהריון עצמו עליתי מעל 30 ק"ג (שהתווספו לעודף משקל של כ-9 ק"ג שאתו התחלתי את ההיריון). לפני שנתיים כבר כמעט עשיתי זאת. הייתי במרחק של 4 ק"ג מהיעד, אבל מכלול של סיבות בריאותיות, רגשיות, אישיות ואחרות הפכו את הקערה על פיה, ובשנתיים האחרונות עליתי 23 ק"ג. באמצע היו ניסיונות לשנות את הכיוון, כולל ביקורים אצל דיאטנית של קופת חולים, ללא הועיל – ולהפך. רק עליתי ועליתי.

לפני כ-4 חודשים חברה הציעה לי להצטרף איתה לקבוצת שומרי משקל שפתחו במקום העבודה. יש לי היסטוריה ארוכה ומוצלחת עם שומרי משקל. בגיל 23 ירדתי בעזרתם 18 ק"ג והגעתי לחברות כבוד. גם אחרי הלידה של אייל (גיל 28) ירדתי בעזרתם 18 ק"ג והגעתי שוב לחברות כבוד. הבנתי שאחרי כל הניסיונות הלא מוצלחים לרדת במשקל, שבסופו של דבר רק הובילו לעוד ועוד עליות, כנראה שהגיע הזמן ללכת על שיטה שאני מכירה, שעבדה בשבילי בעבר ושגרמה לי להצליח.

הצטרפתי לקבוצה במקום העבודה, שנסגרה אחרי מס' מפגשים, ואני שקעתי למשבר ופרקתי כל עול. אפשרות לשיתוף פעולה עם שומרי משקל, שבמסגרתו אקבל מנוי למספר מפגשים, ובתמורה אתעד את התהליך בבלוג, העיר אותי מחדש. הבנתי שזה הצ'אנס שלי להתנער מהדכדוך בו שקעתי ולעלות מחדש על המסלול – בדרך להצלחה!
ביום שישי האחרון הצטרפתי לקבוצה בנאות אפקה בת"א, עם המדריכה הנהדרת יוכי לבנון (אני נוסעת לשם במיוחד מהוד השרון רק בשביל להיות בקבוצה שלה, כי לדעתי חיבור וכימיה עם המדריכה הוא אחד העזרים להצלחה), והתחלתי מחדש.
התיעוד בבלוג יעזור לי להיות מחויבת לתהליך, לשתף בהצלחות, לפרוק תסכולים, ואם בדרך גם אצליח לתת השראה ותמיכה לאחרים שעוברים את התהליך הזה – אשריי.

למי שלא מכיר, השיטה של שומרי משקל מבוססת בעיקרון על ספירת נקודות. לכל אחד יש "תקציב" נקודות יומי (בהתאמה לגילו, גובהו, מינו ומשקלו הנוכחי). כל מאכל "עולה" מספר מסוים של נקודות. צריך כמובן שמה שאוכלים יעמוד בתקציב היומי. זו התורה באופן שטחי ועל רגל אחת.

מי שמכיר את השיטה של שומרי משקל מהעבר כמוני, כדאי שידע שהשיטה כעת היא שונה לחלוטין. אלו הם ההבדלים העיקריים:

  • בעבר הנקודות של כל מאכל חושבו לפי מס' הקלוריות וכמות השומן הרווי. כעת הן מחושבות לפי כמות הפחמימות, חלבונים, שומנים וסיבים תזונתיים, ונקראות "נקודות פלוס". כלומר, יש הרבה מאכלים שעלו בעבר מס' X של נקודות, והיום עולים מס' Y של נקודות.
  • כתוצאה מכך, גם גודל תקציב הנקודות היומי השתנה והוגדל. לדוגמה, לפי הנתונים הנוכחיים שלי הוקצבו לי בעבר 24 נקודות יומיות. בשיטה החדשה מוקצבות לי 31 נקודות יומיות. זה אולי נשמע דבילי, אבל זה שיש לי יותר נקודות, מוריד לי את התסכול משמעותית.
  • אפשר לאכול עד 3 מנות פרי ביום מבלי שזה ייחשב במניין הנקודות. מנת פרי היא, למשל, 120 גרם ענבים, 12 דובדבנים, חצי כוס קוביות מנגו, נקטרינה אחת.
  • יש דגש יותר מבעבר על ספורט ועל אכילת "מזונות על" (מזונות שתורמים יותר לבריאות ומסייעים יותר בירידה במשקל)
  • בנוסף לתקציב היומי, יש גם תקציב שבועי. אם במקרה חורגים מהתקציב היומי, נקודות העודף יורדות מהתקציב השבועי. כל עוד לא "נחסל" את התקציב השבועי, עדיין נרד במשקל באותו שבוע (ברמה נמוכה יותר כמובן), או לפחות נשמור עליו. זאת כדי לשמור עלינו במסגרת מסוימת, כדי שגם אם חרגנו, לא נתחיל "להשתולל".
  • יש דגש מאוד גדול על רישום. כשאנחנו רושמים את כל מה שאנחנו אוכלים אנחנו יותר בשליטה, אפשר לתכנן את הארוחות וגם לזהות "מוקשים". אני מקפידה לרשום כל מה שנכנס לי לפה (גם אם אלו דברים פחות פוליטיקלי קורקט, כמו שוקולד 🙂 אני לא מוותרת על שוקולד).

השיטה החדשה עושה הרבה שכל בעיניי. קודם כל ובעיקר – נושא הפירות. אני משתמשת בשלוש מנות הפרי כשלושת ארוחות הביניים המומלצות, מעבר ל-3 הארוחות העיקריות (ארוחת "עשר", ארוחת "ארבע", ארוחת לילה) או כדי לטפל בדחף למתוק. אני מאוד מאוד אוהבת ענבים, מנגו ואבטיח, שהם פירות שנחשבים משמינים, וזה כל כך כיף שאני יכולה לאכול מהם בלי ייסורי מצפון, וזה גם לא עולה לי בנקודות, כל עוד הם כלולים בשלוש המנות היומיות! זה כל כך עוזר בהתמודדות.
בנוסף לכך נרשמתי לחוג זומבה ואני הולכת אליו פעמיים בשבוע. בהתחלה חברה "סחבה" אותי לשם (literaly, היא היתה מסמסת לי ביום של החוג, ולוקחת אותי איתה טרמפ), ואחרי כמה פעמים כבר התמכרתי לחלוטין ואני מחכה לשיעורים האלו כל השבוע, ודוחה תכניות אחרות כדי לא לפספס את החוג.

בנובמבר אחגוג את יום הולדתי ה-34, ואני בהחלט מרגישה בהבדל לעומת שנות העשרים שלי. אז הירידה שלי היתה מאוד מהירה, והפעם אני יודעת שמדובר במירוץ למרחקים ארוכים. הירידה תהיה איטית, וכל התהליך ייקח הרבה זמן. זו ההזדמנות שלי לסגל לעצמי הרגלי אכילה נכונים יותר ולהתמודד עם ההשפעה הגדולה של הרגש שלי על האכילה שלי. אני שונאת את הביטוי "אורח חיים", אבל אין ספק שהוא מייצג בדיוק את מה שאני שואפת לסגל לעצמי.

בהצלחה לי. אני אמשיך לעדכן.

הדפס של המעצבת מוניקה טואזון, מכאן

«   |   »



תגובות

  • ריקי 3 באוקטובר 2012 , 21:01

    בהצלחה. אני הייתי חושבת עבודה גם על הצד הריגשי. עם מטפל. ברור שהאכילה היא ריגשית ולא צורך. אני כל כך מזדהה גם אני חצי שנה אחרי לידה ואני לא יודעת מה לעשות עם עצמי ועם הכרס הענקית שהולכת לפניי. הצילו.

  • תמרה 3 באוקטובר 2012 , 21:02

    רחלי יקרה, המון בהצלחה בתהליך. גם אני ניסיתי שיטות שונות להרזייה ותמיד התייאשתי. אולי בזכותך אנסה את שומרי המשקל, למרות שקצת מרתיע אותי החישוב הפדנטי של נקודות, למי יש זמן להיות עסוקה כל היום בחישוב של כל מה שאכלתי? ואת תצליחי ותהני!

  • לילך 3 באוקטובר 2012 , 21:08

    בהצלחה!

  • שירה 3 באוקטובר 2012 , 21:11

    המון הצלחה! הייתי בשומרי משקל עם יוכי והיא אכן מדהימה!

  • ליאת 3 באוקטובר 2012 , 21:23

    בהצלחה רבה, איזה יופי את כותבת 🙂
    אין מצב שאני מגיעה לנאות אפקה, אולי פה בהוד השרון….

  • אביגיל 3 באוקטובר 2012 , 21:54

    רחלי- בהצלחה! כל כך הזדהתי איתך. נשמח לקרוא את התסכולים, השמחות והרגעים הקטנים בדרך להשגת המטרה. קדימה, אנחנו איתך, עכשיו עודדת גם אותי… (אני שומרת משקל שנים, דיאטה שבניתי לעצמי והצלחתי)

  • חגית 3 באוקטובר 2012 , 21:57

    אני עוקבת סמויה…כל הכבוד לך על ההתחלה החדשה. גם אני מתחילה מחדש.

  • גיל 3 באוקטובר 2012 , 22:19

    המון הצלחה
    אני רשום לבלוג שלך ומדי פעם מקווה לנסות את אחד המתכונים, מודה שבנתיים אני רק נהנה מהתמונות והקריאה. ומקווה יום אחד גם לנסות.
    עם הפוסט הזה אני בהחלט מזדהה כי גם אני עברתי תהליך בדרך למשקל הרצוי, נראה לי שרובנו עוברים.
    אכן לכל אחד יש את הדרך שלו לעשות זאת, אשתי רזתה מאוד בשומרי משקל וכנראה שמחויבות מאוד עוזרת לעניין.
    אני מנסה לשנות אורח חיים כדי להגיע למשקל הרצוי ולהמשיך איתו לאורך זמן כי זו בעצם המטרה בסופו של דבר.
    הגעתי למסקנה שאנו חיים בתרבות השפע ומסיבבנו כל הזמן גירויים שונים ובכל מקום האוכל נגיש.
    לכן הרגלנו את הקיבה לכמויות הרבה יותר גדולות ממה שצריך ובעצם הרחבנו אותה.
    העניין הוא שאם נאכל פחות גם הקיבה תתרגל ותתקבץ בחזרה לגודל הטבעי וכך בעצם נאכל פחות ונהיה שבעים יותר מהר. זה תהליך לא פשוט שלוקח זמן אבל מנסיון אני יכול להעיד שהוא עובד.
    בכל מקרה המון הצלחה בתהליך.

  • חניתה 3 באוקטובר 2012 , 22:38

    מחזיקה לך אצבעות, בטוחה שתצליחי

  • יעל 3 באוקטובר 2012 , 22:42

    כל הכבוד רחלי.
    ההחלטה היא הדבר המשמעותי. לבוא פעם בשבוע להשקל, לדבר ולהאזין ,מעשיר בצורה אדירה.בטוח שתרדי. תמשיכי לבוא לאחר שתרדי כדי לשמור על המשקל ועל המוטיבציה

  • מיכל 3 באוקטובר 2012 , 23:15

    כל הכבוד!!! שיהיה המון בהצלחה מחכה לעדכונים

  • Tomata 3 באוקטובר 2012 , 23:22

    המון המון בהצלחה.

  • דניאל 3 באוקטובר 2012 , 23:58

    רחלי, ממש התרגשתי לקרוא את הפוסט שלך, למעשה זה מה שקרה לי והייתי ממש במלחמה עם המשקל במשך שנים אין משהו שלא ניסיתי וכלום בעצם לא עבד לאורך זמן עד שפניתי לתזונאית אישית שממש הצילה אותי ממצבי, היום אני שומרת על משקל תקין פחות או יותר ומקבלת תמיכה אישית (ותודה לעינב ), עדוד מענה …שלדעתי זה מאוד חשוב יש יותר יחס אישי והמון תמיכה לי אישית זה מאוד עוזר אני ממליצה בחום.בכל מקרה רחלי, אני מאחלת לך בהצלחה רבה …דניאל.

  • ג'וליאנה 4 באוקטובר 2012 , 07:45

    אני מכירה היטב את המאבק הזה ואת המסע בדרך למשקל כבוד או בכלל למשקל בו אני ארגיש מספיק אני ומספיק נוח עם הגוף שלי.
    מאחלת לך הצלחה רבה בתהליך. ומאד אשמח לעקוב אחרי התהליך שלך ואולי גם לקבל השראה.
    ואת כל כך צודקת לגבי המדריכה. מדריכה טובה באמת מאד עוזרת לתהליך.

  • אמא ברשת - עדי 4 באוקטובר 2012 , 09:38

    בהצלחה! גם אני כבוד לשעבר של שומרי משקל…וגם לי לא יזיק לחזור לאיזה סיבובון נוסף ,
    וחוץ מזה – בונה עכשיו על זה שתפרסמי מתכונים מפתים עם נקודות…:)

  • פרידה 4 באוקטובר 2012 , 11:06

    בהצלחה רבה. תעדכני אותנו על התוצאות ואולי זה ידרבן גם אותי ללכת בעקבותיך. אולי לא בדרכיך אבל זה יגרה אותי להכנס למהלך
    אז כמו שאמרתי- מפרגנת ומאחלת הצלחה בתהליך
    ואולי מה שיותר חשוב זה השמירה שלאחר מכן. כי כל עוד את בקבוצה ויש תמיכה קבוצתית, לחץ קבוצתי, לחץ המחשבה לעלות על המשקל ולא לאכזב את העיינים ולראות את המספרים של המשקל משתנים כלפי מטה
    נו טוב ..אז כמו שאמרתי – ב ה צ ל ח ה !!!!

  • מיכל 6 באוקטובר 2012 , 10:32

    בהצלחה!! אני גם ירדתי 20 +- (נראה אחרי החגים מה הנזקים) בשיטה של שומרי משקל!!!

    מחכה לעדכונים!

  • טלי 6 באוקטובר 2012 , 18:25

    בהצלחה!

  • יוכי 7 באוקטובר 2012 , 16:50

    בהצלחה רבה לך רחלי שאני בטוחה כי תגיע ותודה כמובן על המחמאות

  • יסמין 8 באוקטובר 2012 , 09:38

    רחלי בהצלחה ותודה על השיתוף.תמשיכי לעדכן.

  • gallish 8 באוקטובר 2012 , 23:32

    בהצלחה!

  • טובה 9 באוקטובר 2012 , 16:29

    בהצלחה רבה !!!!!!

  • יפית 21 באוקטובר 2012 , 09:37

    שיהיה הרבה בהצלחה, גם אני ירדתי בשומרי משקל 26 קילו, זו שיטה מצוינת עם אחוזי הצלחה גדולים לשמירה על המשקל לאחר הירידה.

  • יונינה 4 בנובמבר 2012 , 20:49

    שלום התרגשתי לקרוא את מה שכתבת מוכר ולא כל כך אהוב.אני גדולה אמיתית כך שכמעט כמו כולנו,מכירה את הדרך המכשולים ההצלחות…הייתי פעם פחות24 קילו והייתי בטוחה שבחיים זה לא יעלה,אבל עלה מזה עלה, רץ…ועכשיו התחלתי שוב בשיטות משולבות ואכן חשוב לרשום זה מעלה את המודעות ואז קל יותר ולפעמים לא הכל מגיע לפה,מחבקת שולחת בהצלחה לכל המתמודים. ואם נזכה גם במתכונים שלך שעוזרים אשרינו.כרגיל מפרגנת לך ,המון אהבה

  • קרן 14 בנובמבר 2012 , 14:21

    אני שילמתי על תשעה מפגשים בשומרי משקל והגעתי רק לארבעה כי גיליתי שאני הרה. לאחר ההריון ניסיתי לחזור לקבוצה ,בכל זאת נשארו לי עוד חמישה מפגשים ולהפתעתי גיליתי שאני לא יכולה לחזור. שלחתי מיילים והתעלמו ממני לחלוטין ( אז בנות שימו לב)

  • אני 2 בינואר 2013 , 00:14

    קשה לי להבין איך אנשים נאורים לוקחים את הנקודות פלוס ואומרים שזה שונה לחלוטין. בגלל שנתנו לך מנוי חינם? הרי זה לא שונה בכלום – חוצמזה שהכפילו לך הנקודות שיש לך אבל גם את הערך שלהם ואז הוסיפו 3 מנות פרי שהם כאילו חינם אבל חישבו לך אותם (נסי להכפיל את החישוב הישן ותגיעי לזה). בקיצור – ממש עלוב. חוצמזה שקלוריות ונקודות הם ממש פאסה. באמת.
    אז אני מבינה ומפרגנת לך על המנוי חינם אבל נראה לי שהם עשו עסקה טובה ממה שאת עשית.

  • רחלי - פשוט מבשלת 2 בינואר 2013 , 02:08

    מה זה קשור למנוי חינם?! ניסיתי את השיטה הישנה, ניסיתי את השיטה החדשה, והן שונות. החישוב הוא שונה. בשיטה הישנה חישבו לפי קלוריות + אחוז שומן. בשיטה הישנה מחשבים לפי פחמימות+חלבונים+שומנים+סיבים.
    אבל את יודעת מה? זכותך לחשוב שהכל שקר אחד גדול. עלוב. פאסה. מה שאת רוצה. אני מינוס 10 קילו, זו עסקה מספיק טובה בשבילי.

  • טלי 31 באוקטובר 2013 , 12:58

    וואו, יש לי בעיה דומה רק שאני יותר מבוגרת ולא יכולה להשתייך לקבוצה.
    אני מאוד רוצה לרזות, גם מבחינה בריאות וגם ויזואלית.
    פשוט לא יודעת איך לעשות את זה.

לכתוב תגובה לפוסט